Kun pohditaan, missä autossa on Suomessa halvin dieselvero, on syytä kiinnittää huomiota moniin seikkoihin. Dieselveron suuruus määräytyy useiden tekijöiden perusteella, kuten auton painosta ja hiilidioksidipäästöistä. Tämä tarkoittaa, että kevyemmät ja vähäpäästöisemmät dieselautot nauttivat edullisemmasta verotuksesta. Esimerkiksi kompaktit mallit, kuten Volkswagen Polo tai Ford Fiesta, ovat usein hyviä valintoja niille, jotka etsivät taloudellista dieselvaihtoehtoa. Nämä pienikokoiset autot tarjoavat paitsi alhaisen dieselveron myös hyvän polttoainetaloudellisuuden, mikä tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon niin kaupunkiajoon kuin pitkille matkoillekin.
Dieselveron ymmärtäminen
Dieselveron määräytymisen ymmärtäminen on avainasemassa, kun etsitään kustannustehokasta dieselautoa. Dieselauton käyttövoimavero perustuu auton painoon ja on 5,5 senttiä päivässä jokaista alkavaa 100 kilogrammaa kohti. Tämän vuoksi kevyemmät dieselautot, kuten edellä mainitut mallit, nauttivat usein edullisemmasta verokohtelusta.
Kustannustehokkuus ja ajotavat
Dieselauton valinnassa on tärkeää pohtia ajotapoja ja -määriä. Dieselmoottorit ovat tunnetusti polttoainetaloudellisia, mikä voi auttaa kompensoimaan niiden korkeampaa dieselveroa, erityisesti silloin, kun ajetaan paljon. Pidemmillä matkoilla ja säännöllisessä käytössä dieselautot voivat tarjota merkittäviä säästöjä polttoainekustannuksissa.
Vertailu ja valinta
Erilaisten dieselautojen vertailu ja niiden verotietojen tarkastelu auttavat löytämään taloudellisesti optimaalisen vaihtoehdon. On suositeltavaa vertailla eri automallien dieselveroa suhteessa niiden kokonaiskustannuksiin. Tämä tarkoittaa polttoaineen, huollon, vakuutusten ja muiden kulujen huomioimista kokonaiskuvassa.
Perusvero ja dieselvero
Ajoneuvovero Suomessa muodostuu perusverosta ja dieselautojen käyttövoimaverosta. Perusveron määrä riippuu auton hiilidioksidipäästöistä, kun taas dieselvero eli käyttövoimavero perustuu auton painoon. Kevyet ja vähäpäästöiset dieselautot, kuten Volkswagen Polo ja Ford Fiesta, ovat usein edullisia tässä suhteessa. Dieselautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä päivässä per alkava 100 kilogramma. Tämä tekee dieselautot houkutteleviksi erityisesti vähäpäästöisyytensä ja alhaisen käyttövoimaveronsa ansiosta.
Sähköautojen ja hybridien käyttövoimavero on merkittävästi pienempi. Esimerkiksi täyssähköautojen käyttövoimavero on vain 1,5 senttiä päivässä per alkava 100 kilogramma. Tämä on osa Suomen pyrkimyksiä edistää vähäpäästöisempiä ja ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja. Vuoden 2023 alusta lähtien nollapäästöisten autojen perusveroa korotetaan, mikä on osa pyrkimystä korvata sähköautojen autoveron poistumisesta johtuvia verotuottomenetyksiä.
Ajoneuvovero maksetaan etukäteen 12 kuukauden ajalta ja sen suuruus riippuu auton päästöluokasta ja painosta. Traficomin ajoneuvoverolaskuri tarjoaa mahdollisuuden tarkistaa ajoneuvoveron suuruuden eri ajoneuvoryhmille auton ominaisuuksien ja käyttöönottopäivän perusteella. Tämä on tärkeä työkalu niille, jotka haluavat laskea ja vertailla eri autojen ajoneuvoveroa ennen ostopäätöksen tekemistä.
Kun valitaan dieselautoa on tärkeää ottaa huomioon ajoneuvovero sen kaikissa osissa – sekä perusverossa että käyttövoimaverossa. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa auttaa kuljettajaa tekemään tietoisia ja taloudellisesti järkeviä päätöksiä ajoneuvon valinnassa. Yllä mainittujen seikkojen takia on todella vaikea sanoa ja löytää missä autossa on halvin dieselvero.
Lähteet:
https://www.veronmaksajat.fi/neuvot/henkiloverotus/asuminen-ja-auto/autoilun-verotus/ajoneuvovero2/