Maailmanlaajuisesti liikenne on yksi suurimmista hiilidioksidipäästöjen lähteistä. Päästöt, jotka ovat peräisin autoista, junista, lentokoneista ja muista liikennevälineistä, vaikuttavat merkittävästi maailmanlaajuiseen ilmastonmuutokseen. Mutta kuinka suuren osan liikenne todellisuudessa ottaa koko päästökakusta?

Tieliikenne – Pääsyyllinen päästöjen nousuun

tieliikenne on yksi suurimmista tekijöistä

Tieliikenteen osuus on huomattava. EU:n alueella, esimerkiksi, vuonna 2019 liikenne aiheutti noin neljänneksen kaikista hiilidioksidipäästöistä ja tästä määrästä peräti 71,7 % oli peräisin tieliikenteestä. Henkilöautoilla on erityisen suuri rooli näissä päästöissä. Nämä tilastot osoittavat, että tieliikenteen vähentäminen ja tehokkaampien, ympäristöystävällisempien liikennemuotojen edistäminen voisi merkittävästi vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Sähköautot – Ympäristön pelastus vai lisäongelma?

Viime vuosina sähköautot ovat nousseet merkittävästi esille keskusteluissa, joissa etsitään kestäviä ratkaisuja maapallon hiilidioksidiongelmaan. Monet asiantuntijat ja kuluttajat pitävät niitä toivon pilkahduksena tiellä kohti puhtaampaa ja vihreämpää tulevaisuutta. Yksi sähköautojen suurimmista eduista on niiden käytön aikana syntyvien päästöjen määrä, joka on usein huomattavasti alhaisempi kuin perinteisten polttomoottoriautojen.

Kuitenkin sähköautojen ympäristövaikutusten tarkastelussa ei voida keskittyä pelkästään niiden käytön aikaisiin päästöihin. On tärkeää huomioida koko auton elinkaari, mukaan lukien valmistus ja lopulta auton hävittäminen. Sähköauton akkujen valmistus, erityisesti litium-ion akut, voi aiheuttaa merkittäviä ympäristövaikutuksia. Myös akkujen kierrätys tai hävittäminen loppuun kuluneena voi olla ympäristöhaaste.Sähköautojen akkujen tekeminen teettää paljon hiilidioksidia

Lisäksi sähköauton todellinen ympäristöystävällisyys määrittyy pitkälti sen mukaan, mistä sen käyttämä sähkö on peräisin. Jos sähkö tuotetaan pääasiassa fossiilisilla polttoaineilla, kuten hiilellä, sähköauton ympäristöhyödyt voivat olla huomattavasti pienemmät. Sen sijaan, jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä, kuten tuuli- tai aurinkovoimalla, sähköauton ympäristöjalanjälki on selvästi pienempi.

 

 

EU:n suunnitelmat päästöjen vähentämiseksi

EU on asettanut tavoitteeksi vähentää liikenteen päästöjä huomattavat 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, käyttäen vertailukohtanaan vuoden 1990 päästötasoja. Tämä kunnianhimoinen tavoite heijastaa unionin pyrkimyksiä taistelussa ilmastonmuutosta vastaan ja edistää puhtaampien liikennemuotojen käyttöä. On kuitenkin syytä muistaa, että haaste on valtava, erityisesti kun otetaan huomioon, että liikenteen päästöt eivät ole ainoastaan pysyneet samalla tasolla, vaan ovat itse asiassa kasvaneet vuodesta 1990 lähtien.

Liikenne on epäilemättä merkittävä tekijä maailmanlaajuisissa hiilidioksidipäästöissä, erityisesti tieliikenne. Vaikka sähköautot tarjoavat toivoa puhtaammasta tulevaisuudesta, ne eivät yksinään ole ratkaisu ongelmaan. On tärkeää, että sekä hallitukset että yksityishenkilöt tekevät yhteistyötä ja etsivät keinoja vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä sekä edistää kestävämpiä ja tehokkaampia liikennemuotoja.

Lähteet:
https://www.stat.fi/til/khki/2020/khki_2020_2021-05-21_tie_001_fi.html

https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20190313STO31218/autojen-hiilidioksidipaastot-tietoa-ja-tilastoja

http://lipasto.vtt.fi/liisa/aikasarja.htm