Turvallisuus on asia, jota ei voi korostaa liikaa. Vaikka autojen tekninen kehitys on tuonut mukanaan monia innovatiivisia turvalaitteita, kysymys siitä, mikä on tärkein, herättää edelleen keskustelua. Monet asiantuntijat pitävät ajonvakautusjärjestelmää toiseksi tärkeimpänä turvavarusteena heti turvavöiden jälkeen. Tämä artikkeli pureutuu syvemmin autojen turvalaitteisiin ja niiden merkitykseen.
Turvatekniikan säätö itselle sopivaksi
On olennaista, että autoilija ymmärtää autonsa turvatekniikan ja osaa säätää sen itselleen sopivaksi. Jokainen autoilija on erilainen, ja siksi sama asetus ei välttämättä sovi kaikille. Esimerkiksi istuimen ja ohjauspyörän oikea asento voi vaikuttaa turvatyynyn toimintaan onnettomuustilanteessa.
Alla mainitsemme neljä tärkeää turvavarustetta autossasi.
- Turvavyö – Pelastaa elämän sekunnissa
Turvavyö on autojen yksinkertaisin, mutta kenties tärkein turvavaruste. Siitä lähtien kun se otettiin laajemmin käyttöön 1960-luvulla, se on pelastanut lukemattomia ihmishenkiä ympäri maailmaa.Turvavyön perusperiaate on estää matkustajien liikkuminen voimakkaasti eteenpäin tai sivulle törmäystilanteessa. Ilman vyötä henkilö saattaisi lentää auton sisältä ulos tai törmätä auton sisäosiin, mikä lisää merkittävästi loukkaantumisen riskiä.
- Turvatyyny
Turvatyyny on yksi tärkeimmistä autojen turvalaitteista. Se suojaa matkustajia voimakkaissa etupäätörmäyksissä ja toimii yhdessä turvavöiden kanssa estäen matkustajia törmäämästä auton kovia sisätiloja vasten. Turvatyyny ei kuitenkaan korvaa turvavöitä, vaan on niiden täydentäjä. Oikein kiinnitettynä turvavyö pitää kuljettajan paikallaan, minimoiden turvatyynystä aiheutuvat riskit. - ABS-jarrut
Lukkiutumaton jarrujärjestelmä, paremmin tunnettu ABS-jarruina, estää pyörien lukkiutumisen jarrutuksen aikana. Tämä mahdollistaa auton paremman ohjattavuuden ja lyhyemmän jarrutusmatkan, erityisesti liukkaalla tiellä. - Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä
Ajonvakautusjärjestelmä, usein viitattu myös nimellä ESC, on tekninen mestariteos, joka estää auton luisuja. Järjestelmä toimii jarruttamalla yksittäisiä pyöriä tarpeen mukaan ja säätämällä moottorin tehoa, jolloin auto pysyy paremmin hallinnassa. Vaikka se onkin erinomainen apu, kuljettajan on silti oltava aina varovainen ja huomioitava ajonopeus ja tieolosuhteet. - Luistonesto
Luistonestojärjestelmä, kuten ASC tai TCS, estää auton vetävien pyörien luistamista kiihdytyksen aikana. Kun pyörä luistaa, järjestelmä vähentää moottorin tehoa tai jarruttaa pyörää, jolloin pito palautuu.
Laitteiden käyttö ajon aikana
Autoilun aikana laitteiden käyttö voi olla houkuttelevaa, mutta se voi myös aiheuttaa vaaratilanteita.
Laki kieltää viestintälaitteen käytön ajon aikana
Laki on selkeä: ajon aikana puhelimen tai muun viestintälaitteen käyttö ilman handsfree-laitetta on kielletty. Tämä koskee myös sosiaalista mediaa ja navigaattorin asetusten säätämistä.
Puhelimen käytön vaikutus ajamiseen
Puhelimen käyttö ajon aikana häiritsee keskittymistä ja pidentää reaktioaikaa. Se voi aiheuttaa vaaratilanteita ja jopa onnettomuuksia.
Autot ovat teknisen kehityksen ansiosta turvallisempia kuin koskaan. Uusia innovaatioita ja parannuksia tehdään jatkuvasti ja autojen turvalaitteet ovat keskiössä tässä kehityksessä. Kuljettajan vastuulla on kuitenkin ymmärtää nämä laitteet ja käyttää niitä oikein sekä muistaa, että paras turvavaruste on varovainen ja tarkkaavainen kuljettaja.
Lähde:
https://www.liikenneturva.fi/tutkimukset/ajankohtaiset-tilastot/
https://www.stat.fi/tilasto/ton