Asfalttipäällysteisten teiden liukkaus aiheuttaa monille autoilijoille huolta ja haastaa kuljettajia muuttuvissa sääolosuhteissa. Keliolosuhteet, kuten sade, lumi ja jäätävyys, vaikuttavat tien liukkauteen ja voivat yllättää kokeneemmankin kuljettajan. Vastaus kysymykseen on: tie on liukkaimmillaan, kun ilman lämpötila on lähellä nollaa.

Yllättävät liukastajat – Lehdet ja savi

Syksyn lehtien variseminen ja sateet tuovat tielle yllättäviä liukastajia. Märät, tielle pudonneet lehdet voivat olla liukkaita kuin jää, erityisesti kun ne alkavat mädäntyä. Sateet voivat kuljettaa tielle savea, erityisesti maaseudulla ja rakennustöiden läheisyydessä, tehdä tiestä kuin liukasta mutaa.

Kuvassa paljon lehtiä tiellä

Erityisen haasteellista tämä on moottoripyöräilijöille ja mopoilijoille, joiden kulkuvälineet ovat haavoittuvampia liukastumiselle. Kaksipyöräisten kuljettajien on syytä olla erityisen varovaisia ja mukauttaa ajotapansa näihin olosuhteisiin.

Vaarallinen musta jää

Musta jää on yksi tieolosuhteiden piilokonkareista, joka voi yllättää jopa kokeneimman kuljettajan. Vaikka se on usein silmälle huomaamaton, sen liukkaus on vertaansa vailla. Siltojen, ramppien ja tien notkelmien alueilla, joissa ympäristön lämpötila voi vaihdella nopeasti, musta jää muodostuu helposti.

kuvassa mustaa jäätä, sekä nuoli joka osoittaa miltä se voi näyttää

Erityisen ovelaa tässä jäämuodostelmassa on, että se voi esiintyä silloinkin, kun ilman lämpötila on plussan puolella. Tämä voi johtua esimerkiksi kylmän maanpinnan ja märän tienpinnan yhdistelmästä. Auton ulkolämpötilamittari voi antaa kuljettajalle vihjeitä mahdollisista riskialueista, mutta parasta on aina lähestyä riskialueita, kuten siltoja, varoen ja nopeutta alentaen. Kuljettajien on syytä olla erityisen varovaisia aamu- ja ilta-aikaan, kun lämpötilat laskevat ja kosteus tiivistyy, jolloin mustan jään riski on suurimmillaan.


Pito ja ennakoiva ajo

Vaikka sääolosuhteet ja tien kunto vaikuttavat liukkauteen, kuljettajalla on suurin vastuu turvallisesta ajosta. Kuljettajan tulee huomioida kelivara, riittävä turvaväli ja oikea tilannenopeus. ABS-jarrujen ja muiden nykyaikaisten autojen turvajärjestelmien avulla voidaan parantaa ajoturvallisuutta, mutta lopullinen vastuu on aina kuljettajalla. On tärkeää muistaa, että liukkaalla kelillä renkaiden pito ei katoa itsestään, vaan kuljettaja voi itse vaikuttaa siihen omilla toimillaan.

Pidon säilyttäminen liukkaissa olosuhteissa

  • Lähde liikkeelle ja kiihdytä varovasti, jotta renkaat eivät menetä otettaan.
  • Ajaessasi kaarteissa, sovita nopeus olosuhteisiin, jotta et joudu sivuluisuun.
  • Pidä vauhtisi maltillisena, kun kohtaat tiellä lumikinoksia, vesilätäköitä tai vesitäytteisiä uria.
  • Jos autossasi ei ole ABS-jarruja, vältä jarrujen lukkiutumista. Lukkiutuneet renkaat estävät auton ohjaamisen ja saattavat ohjata auton epätoivottuun suuntaan, esimerkiksi vastaantulevien kaistalle.
  • Pysy rauhallisena ja vältä äkkinäisiä ohjausliikkeitä.
  • Epävakaisissa sääolosuhteissa kannattaa miettiä kahdesti ennen ohituksen tekemistä. Huolimaton ohitus voi aiheuttaa auton hallinnan menettämisen, erityisesti kun palataan takaisin omalle kaistalle.

Näin voimme todeta, että tie on liukkaimmillaan lähellä nollaa, mutta myös muut tekijät kuten lehdet, savi ja ennen kaikkea musta jää voivat tehdä ajamisesta haastavaa. Ennakoiva ajo ja turvallisuuden huomioiminen ovat avainasemassa, jotta matka taittuisi turvallisesti. Jokainen kuljettaja on vastuussa omasta ja muiden tiellä liikkujien turvallisuudesta, joten on tärkeää olla tietoinen olosuhteista ja sovittaa ajotapa niiden mukaan.

Lähteet:

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/varaudu-mustaan-jaahan-autoillessa/

https://moottori.fi/liikenne/jutut/osaatko-ajaa-liukkaalla-asiantuntijan-viisi-vinkkia/#:~:text=L%C3%A4hde%20liikkeelle%20ja%20kiihdyt%C3%A4%20niin,nopeudella%2C%20ettei%20auto%20joudu%20sivuluisuun.