Autojen renkaiden vaihto on monelle tuttu prosessi, etenkin kahdesti vuodessa tehtävien kausivaihtojen aikana. Renkaiden vaihtaminen on osa auton ylläpitoa, joka vaatii erityistä huomiota ja ammattitaitoa. Vaikka renkaiden vaihtaminen saattaakin tuntua yksinkertaiselta tehtävältä, on tärkeää kiinnittää huomiota oikeisiin työkaluihin, työvaiheisiin ja tekniikkaan. Erityistä huomiota on kiinnitettävä alumiinivanteiden kiristämiseen, tästä syystä käymme läpi vastauksen kysymykseen kuinka kireälle alumiinivanteet ja selitämme myös muita tärkeitä seikkoja vanteista. 

Kuinka kireälle alumiinivanteet tulisi kiristää?

Pyörien kiinnityksessä tärkein työkalu on momenttiavain. Alumiinivanteiden oikea kiristysmomentti on 100–120 Nm. Tämä eroaa peltivanteista, joille suositeltu momentti on 90–100 Nm.

Varmista aina, että vanteiden ja pyörännapojen kiinnityspinnat ovat puhtaat ennen kiinnitystä. Tämä takaa, että liitoskohta on tiivis. Vieraiden aineiden, kuten öljyn tai hiekan, läsnäolo voi vaikuttaa kiristyksen tasoon ja vähentää kiinnityksen lujuutta.

Lopuksi, älä unohda alumiinivanteiden jälkikiristystä noin 100-200 km ajon jälkeen. Vaikka se saattaa tuntua ylimääräiseltä askeleelta, se on kriittinen toimenpide, joka antaa mielenrauhan ja varmistaa turvallisen ajon.

Alumiinivanteet versus peltivanteet

Alumiinivanteet eroavat peltivanteista monin tavoin. Ne ovat usein kevyempiä, mikä voi parantaa auton käsittelyä ja polttoainetehokkuutta. Ulkonäöltään ne tarjoavat laajan valikoiman tyylikkäitä muotoiluja, jotka houkuttelevat monia autoentusiasteja. Alumiinivanteet ovat yleensä kalliimpia, mutta niiden lämmönsiirto-ominaisuudet ovat myös huomattavasti paremmat, mikä voi auttaa pitämään jarrut viileämpinä. Vaikka ne ovat kestäviä, ne saattavat olla herkempiä iskuille kuin peltivanteet.

Miten peltivanteet eroavat?

Peltivanteiden suunnittelu on erilainen kuin alumiinivanteiden. Niiden kiinnityspisteet ovat joustavampia, mikä luo erityisen jännityksen pultteihin ja lisää niiden vakautta. Tämä vähentää riskiä, että vanteet löystyvät käytön aikana. Kuitenkin, kuten kaikissa autojen komponenteissa on aina tärkeää noudattaa valmistajan antamia ohjeita.

Miksi alumiinivanteiden jälkikiristys on välttämätöntä?

Kun auto liikkuu, vanteen ja navan väliset pikkukivet tai hiekanjyvät voivat aiheuttaa epätasaisuutta kiinnityksessä. Vaikka renkaat olisivatkin aluksi kiinnitetty oikealla momentilla, ajan mittaan nämä epäpuhtaudet voivat aiheuttaa löystymistä materiaalin takia. Tämän vuoksi alumiinivanteiden jälkikiristys on tärkeää. Se ei ainoastaan paranna turvallisuutta vaan myös pidentää vanteiden käyttöikää.

Lähteet:
https://yle.fi/a/3-7532429

http://www.autowiki.fi/index.php/Vanne