Kun lehdet alkavat putoilla puista ja ensilumi laskeutuu maahan, talvi on ovella. Tämä tarkoittaa useimmille autoilijoille renkaiden vaihtoaikaa. Mutta kuinka kireälle auton renkaat oikeastaan tulisi kiristää? Onko kyse vain voimankäytöstä, vai onko kaiken tämän takana enemmän tiedettä ja tekniikkaa kuin luulemme?

Miksi renkaan kiristys on tärkeää?

Oikein kiristetyt renkaat ovat ensisijaisen tärkeitä turvallisuuden kannalta. Useimmat pyörät tulee kiristää noin 110 – 120 Nm voimalla.

Jos renkaat jäävät liian löysiksi, ne voivat irrota kesken ajon, mikä taas voi aiheuttaa vakavan onnettomuuden. Liian kireälle väännetyt renkaat taas voivat vahingoittaa niin pultteja kuin vannettakin, mikä taas voi johtaa että joko pultit katkeavat ja rengas irtoaa, tai että vanne hajoaa ja osa siitä irtoaa. Vakuutusyhtiöt korostavatkin usein, kuinka monet onnettomuudet olisi voitu välttää, jos renkaiden kiristykseen olisi kiinnitetty riittävästi huomiota.

On myös tärkeää kiristää pultit oikeassa järjestyksessä jotta ne kiristyvät tasaisesti.

kiristys

Alumiini vs. peltivanteet: mikä ero?

Alumiinivanteiden ja peltivanteiden välillä on huomattavia eroja ja nämä erot vaikuttavat suoraan kiristystarpeisiin. Alumiinivanteet vaativat usein jälkikiristyksen, joka johtuu siitä, että ne eivät välttämättä istu yhtä tiiviisti kuin peltivanteet ja kaiken maailman likapartikellit voivat jäädä ventaan ja pultin väliin. Pienetkin epäpuhtaudet voivat aiheuttaa suuria ongelmia. Peltivanteiden taipuisampi rakenne tekee niistä usein helppohoitoisempia, mutta niissäkin on omat haasteensa.

Kuinka tarkistaa oikea kiristysmomentti?

Jokaiselle autolle ja rengastyypille on olemassa suositeltu kiristysmomentti, joka ilmoittaa, kuinka kovaa rengaspultteja tulisi kiristää. Tämän tiedon voi yleensä löytää auton omasta käyttöohjekirjasta. Momenttiavaimen käyttäminen takaa, että saat renkaat kiristettyä juuri oikeaan momenttiin.

Kuinka usein kiristysmomentti tulisi tarkistaa?

Vaikka renkaat olisi kiristetty oikein, ne voivat löystyä ajan myötä. Siksi on suositeltavaa tarkistaa renkaiden kiristysmomentti säännöllisesti, varsinkin renkaiden vaihdon jälkeen muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Oikeaoppinen renkaiden kiristys on yksi tärkeimmistä autoilijan huoltoon liittyvistä tehtävistä. Sen merkitystä ei voi korostaa liikaa, sillä sen laiminlyönti voi johtaa vakaviin seurauksiin. Auton renkaiden asianmukainen huolto ja kiristys eivät ole vain säästöä pitkällä aikavälillä, vaan ne voivat pelastaa hengen tiellä. Joten, kun suuntaat seuraavan kerran rengasliikkeeseen tai teet renkaanvaihdon itse, muista tarkistaa oikea kiristysmomentti ja panosta turvallisuuteesi.

Lähteet:
https://yle.fi/a/3-7532429

https://www.ita-savo.fi/paikalliset/5977960