Autot ovat monille paljon muuta kuin vain kulkuneuvoja. Niitä muokataan, koristellaan ja mukautetaan monin tavoin. Yksi yleinen muokkauskohde on auton renkaat ja vanteet. Mutta kuinka paljon vanne saa tulla ulos lokasuojasta? Tarkastellaan tätä aihetta hieman lähemmin.

Miksi vanteet näkyvät ylhäältä katsottuna?

Moni autoharrastaja haluaa tuoda autonsa persoonallisuutta esille muokkaamalla sen ulkonäköä. Erityisesti vanteiden asennuksessa saatetaan haluta näyttävyyttä, mikä voi tarkoittaa sitä, että vanteet tulevat osittain ulos lokasuojasta. Yleensä tämä on enimmäkseen ulkonäköseikka, erityisesti liioitellummissa tuning-autoissa. Mutta samalla se voi vaikuttaa myös auton ajettavuuteen ja muihin teknisiin seikkoihin.

Mitä sanovat ammattilaiset ja Trafi?

Kun tarkastellaan, kuinka paljon renkaat saavat tulla ulos lokasuojasta, on tärkeää ottaa huomioon viralliset säädökset. Trafi, eli nykyinen Traficom, on antanut määräyksiä tästä aiheesta. Roiskesuojien mitoitukseen löytyy EY direktiivi 78/549/ETY sekä EU asetus (EU) N:o 1009/2010.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että katsastuksessa käytännön tulkinta on ollut sellainen, että renkaan kulutuspinnan pitää olla lokasuojan tai siihen kiinnitetyn levikkeen peittämä, mutta renkaan kylki on saanut tulla ylikin.

Traficomin määräyksen mukaan muutokset on tehtävä siten, etteivät renkaat osu ajoneuvon muihin rakenteisiin missään tilanteessa. Myös renkaan ja vanteen on oltava yhteensopivat erilaisten normien mukaisesti. Renkaiden muutosten yhteydessä on myös varmistettava, että roiskesuojavaatimukset täyttyvät.

Pyöräkulmien muunttaminen

Leveämmät renkaat voivat vaatia pyöräkulmien säätöä, jotta ne istuisivat paremmin lokasuojan alle. Tässä kohtaa astuu kuvaan termi ”camber”, eli pyörän pystykallistuma. Jos auton edestä katsottuna rengas on täysin pystysuorassa, camber on neutraali (0 astetta). Mutta tuning-autoissa voi usein nähdä negatiivista camberia, missä pyörän yläreuna on kallistunut koriin päin.

negatiivinen camber autossa

Vaikka negatiivinen camber voi parantaa renkaiden pitoa kaarteissa kilpa-ajoneuvoissa, arkiajossa sillä ei ole merkittävää hyötyä. Itse asiassa se voi aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista. Liiallinen camber-kulman muuttaminen voi olla haitallista ja se on usein tarkoitettu lähinnä show-tarkoituksiin.

Kun pohdit, kuinka paljon saa vanne tulla ulos lokasuojasta on tärkeää muistaa viralliset säädökset ja määräykset. Auton ulkonäön muokkaaminen on hienoa, mutta turvallisuus ja säännöt on syytä pitää ensisijaisina. Muista aina konsultoida asiantuntijoita ennen suuria muutoksia autossasi!

Lähteet:

https://www.traficom.fi/fi/

https://www.autoliitto.fi/